Využití moderních technologií ve výuce na 1. stupni

14.03.2025

Už jste se někdy zamysleli nad tím, jak oživit výuku, aby děti bavila ? A myslíte, že technologie do výuky dětí na 1. stupni patří ? A není to příliš brzy, aby děti koukaly celý den do obrazovek ? Také si kladete tyto otázky ?

Ve 3.D rádi využíváme moderní metody výuky, a tak jsme přirozeně zkusili do výuky zapojit i moderní technologie. Děti se velmi snadno s ipady sžily a začaly je bez větších obtíží používat. Nejprve se naučily fotoaparátem skenovat QR kódy, které máme ve třídě rozmístěné. Jedná se o editovatelné QR kódy nejrůznějších tvarů pro lepší identifikaci. Kódy pak děti přesměrují na plnění rozmanitých úkolů. Tato cvičení, kvízy, skládačky a puzzle pravidelně měním dle předmětu a potřeby, aby dětem upevňovaly probírané učivo.

Práci s ipady si děti hodně užívají. Zábavným způsobem si upevňují např. vyjmenovaná slova či nejrůznější učivo z matematiky a prvouky. V různých kvízových prostředích hrají o cenné body a snaží se dosáhnout nejlepších výsledků. Jindy zase skládají na míru namalované puzzle obrázky s vesmírnou tematikou, ve kterých mají zašifrované pojmy, definice či klíčová slova. Děti na ipadech pracují samostatně a mohou pak své výsledky porovnávat v tabulkách.

A to není vše ! Vesmír zkoumáme prostřednictvím virtuální reality. Stali jsme se součástí naší Sluneční soustavy a prozkoumali do detailu všechny planety naší galaxie. VR brýle děti přivítaly s obrovským nadšením, které jim vydrželo po celou dobu výuky. Pro některé to byl úplně první krok do virtuální reality, někteří se v ní pohybovali jako zkušení matadoři. Všichni se ale shodli na tom, že to byl skvělý zážitek a že si teď budou o planetách pamatovat mnohem více poznatků.

Ještě nás čeká dobrodružný let vesmírnou lodí. Virtuálně se ocitneme na její palubě a strávíme den s astronauty. Nakonec se necháme "vcucnout" černou dírou. O tom ale zase až příště.

Myslím, že je občas v pořádku si odpočinout od čtení, psaní a počítání a potrápit mozkové závity trochu odlišnými aktivitami.

Radmila Konvičková