Projektový den dřevo ve 2. D
Cílem našeho projektového dne bylo dozvědět se něco nového o dřevě. Proto jsme dřevo zkoumali z různých stran a všemi smysly. Nejdřív jsme si prohlédli dřevěné kvádry, kterých bylo 15 a každý z nich byl z jiného stromu. Zkoumali jsme je pozorně a porovnávali mezi sebou – jejich barvu, strukturu, váhu, počet letokruhů. K hlubšímu zkoumání jsme použili lupy. Poté jsme se rozdělili do skupin a zkusili jsme si dohromady vzpomenout, co všechno už o dřevě víme. To pro to, abychom pak nové informace měli na co navázat. Všechny skupiny pilně pracovaly a po skončení aktivity napsaná slova roztřídily do skupin podle kritérií, které si samy stanovily. Některé skupiny řadily podle abecedy, některé podle klíčových slov na slova nadřazená a podřazená. Využili jsme všechny poznatky, které jsme se právě učili v českém jazyce. Po skupinové práci byla práce samostatná, a to s pracovním listem. Měli jsme v něm napsané zajímavosti, např. jak vzniká dřevo, do jakých skupin se dělí, co se z něj vyrábí nebo k čemu se používají odřezky. Protože se ale někdy stane (dětem, stejně jako dospělým), že si text přečteme a hned zapomeneme, co jsme vlastně četli, šli jsme na to vědecky. Využili jsme systém značek fajfka a plus a každou novou informaci jsme si řádně označili – fajfkou to, co už jsme věděli a pluskem to, co pro nás bylo nové. Nakonec si každý vytvořil tabulku, do které zapsal k fajfce i k plusku ty informace, které považoval za nejdůležitější.
Po práci se dřevem jsme zaměřili své bádání jiným směrem – na kůru stromu. Jednu takovou jsme ve třídě totiž měli – veliký kus kůry z topolu. Každý si na ni sáhl, potěžkal, přičichl, nahmatal prsty její strukturu. Potom jsme si povídali o tom, k čemu může být taková kůra v přírodě dobrá. A nejen kůra, ale třeba i celý spadlý starý strom. Strom spadlý do vody může být úkrytem pro malé ryby. Na spadlém stromě na jezeře zase můžou hnízdit ptáci. Ve starých stromech a v kůře v lese se můžou schovat broučci, když je jim zima. Se zavřenýma očima jsme si takto představili staré stromy, kůru a dřevo v přírodě, všechny škvíry a záhyby, které můžou představovat úkryt. Potom jsme svoji představu nakreslili tužkou na papír (tužka i papír – obojí ze dřeva). Třídou se linula příjemná atmosféra, ve které každý zkoumal své myšlenky a prožitky a to, jak na něj kůra společně s vlastními představami působila. Výsledkem byly abstraktní práce s využitím různého druhu linií a s různým přítlakem tužky. Tam, kde byla barva tužky nejsytější, tam byly právě ty naše úkryty pro zimomřivé broučky.
V příštích hodinách se ještě víc zaměříme na využití dřeva a zkusíme si z něj vyrobit dekorace, ozdoby na stromeček a náramky z dřevěných korálků.