Rozhovor s panem ředitelem Markem Pabjanem

19.10.2023
  • Které školy jste studoval?

Po základní škole jsem nastoupil na obchodní akademii, kde jsem úspěšně odmaturoval. Pak jsem studoval na filozofické fakultě, abych nakonec absolvoval na fakultě pedagogické. Následně jsem jeden obor vystudoval na ekonomické fakultě a ještě jedno studium jsem absolvoval na Ústavu práva a právní vědy.

  • Kde jste se narodil?

V Ostravě.

  • Jaké máte koníčky?

Hudbu, hlavně folklorní, pak různé sporty, některé manuální práce a zajímám se o společenské dění.

  • Co Vám v životě dělá největší radost?

Práce, rodina, přátelé a moje koníčky.

  • Čeho se nejvíce bojíte?

To nevím, ale bojím se nerad.

  • Kde se vidíte za 10 let?

Na svém současném místě.

  • Který předmět jste měl na ZŠ nejraději a proč?

Bylo jich víc, třeba tělocvik, čeština, dějepis, ruština pak angličtina, hudební výchova, zeměpis …

  • Které předměty jste naopak rád neměl a z jakého důvodu?

Asi výtvarná výchova, protože jsem na ni dost netalentovaný. Jsem ale velkým obdivovatelem výtvarného umění.

  • Co Vás motivovalo věnovat se folklóru?

Začal jsem hrát v kapele, když mi bylo 11 let. Byli jsme dobrá parta, tudíž to byla asi prvotní motivace. Pak přišla zkušenost s hudbou, která se mi začala líbit víc a víc, a už mě to nikdy nepustilo.

  • Kdo byl pro Vás v životě největším vzorem?

Našel bych spíše více osobností z různých oborů, například T. G. Masaryk jako filozof a státník, J. A. Komenský jako filozof a pedagog, různí hudební skladatelé, jako Bach, Mozart, Smetana či Dvořák, ve folklorní hudbě Jan Rokyta, spisovatelé jak E. M. Remarque, K. Čapek … a mnoho dalších osobností, jichž si velmi vážím.

  • Proč jste se rozhodl stát učitelem, posléze ředitelem?

Rozhodl jsem se živit tím, co jsem vystudoval. Jako učitel mám možnost formovat budoucí generaci a jako ředitel mám ještě více možností, byť nepřímých. Mým cílem je, aby naše země a svět byly lepším místem k životu. Toho nelze dosáhnout bez slušných, vzdělaných a hlavně moudrých lidí.

  • Myslíte si, že jste býval vzorný žák?

Vzorný žák není nejlepším pojmenováním mé osoby coby žáka. Občas jsem měl drobné kázeňské prohřešky nebo jsem byl kárán za zapomínání. Ale rozhodně jsem nebyl nevychovanec nebo zákeřný lump.

  • Kdyby se Vám mohlo splnit jakékoliv jedno přání, co byste si přál?

Aby zmizela lidská hloupost.

  • Věnujete se rád domácím pracím?

Rád relaxuji při manuální práci, takže mi většinou nevadí.

  • Na kolik hudebních nástrojů hrajete? Můžete je vyjmenovat?

Klavír, kytara, kontrabas, případně baskytara a kdysi jsem hrával i na bicí.

  • Kdybyste nežil v ČR, v jaké zemi byste chtěl žít?

Umím si představit, že bych žil například na Slovensku nebo v Polsku, protože to je opravdu blízko a jsou to země velmi podobné naší kultuře. Asi bych nechtěl žít dlouhodobě někde úplně daleko, ale nějaký delší čas bych rozhodně dokázal strávit v Thajsku, ve Španělsku, Portugalsku, v Itálii, Chorvatsku nebo ve Finsku.

Zpracovali: Alexandr Pabjan a Christoffer Dyntar, 6. D