Ozdravný pobyt - Šumava 2023

16.05.2023

Dne 18. 3. 2023 odjelo několik žáků z 5. až 9. ročníků na čtrnáctidenní ozdravný pobyt na Šumavu. Ozdravného pobytu se celkem zúčastnilo 105 dětí a 11 učitelů.

Den 1. - sobota

V sobotu ráno jsme měli sraz na svinovském nádraží, odkud jsme vyjeli směr Praha hl.n., kde jsme přestupovali na vlak, který nás měl odvézt na Špičák. Kvůli menším komplikacím jsme museli v Klatovech znovu přestoupit na jiný vlak, který už nás skutečně odvezl na místo. Celá cesta nám trvala přibližně 7 hodin. Následovala krátká cesta do kopce k hotelu Stella, kde jsme byli ubytováni. Následně jsme se rozdělili do devíti týmů, které mezi sebou soupeřily po celý ozdravný pobyt. Já byla v týmu ''Jelimáni'' s paní učitelkou Gavlovou. První týmová hra byl běh do kopce. Po této aktivitě nastal čas večeře - těstoviny s kuřecím masem a smetanovou omáčkou (na snídani, oběd i večeři jsme byli rozděleni na 1. a 2. skupinu kvůli kapacitě jídelny).

Den 2. - neděle

V neděli po snídani jsme vyrazili do obchodu v Železné Rudě, který byl od hotelu 3,5 km daleko. To ale některé neodradilo a kupovali si do hotelu balíky vod i přesto, že jsme pitný režim měli zařízený. Po příchodu nás čekal oběd - plátek se šunkou, sýrem a brambory. Následoval odpolední klid, kdy jsme museli být na pokojích. Po ukončení odpoledního klidu jsme vyrazili do lesa za hotelem stavět týmové bunkry. Jelikož nám začalo poprchávat, museli jsme se přemístit do hotelu, kde jsme se vrhli na nacvičování filmových scén, podle kterých jsme si měli vymyslet název našich týmů. Poté následovala večeře - jahodové knedlíky.

Den 3. - pondělí

Po snídani se 6. až 9. třídy celé dopoledne učily, mezitím co pětky vyrazili ven na procházku. Na oběd byly špagety. Po odpoledním klidu jsme se vydali všichni ven na procházku a další týmovou soutěž. Tentokrát to bylo skákání přes švihadlo. Soutěž spočívala v tom, který tým toho naskáče víc.

Nesmím zapomenout zmínit Dana z 6. A, který svému týmu zajistil jasné vítězství díky 541 přeskokům. Po návratu do hotelu jsme opět nacvičovali naše filmové scénky. Na večeři jsme měli kuřecí čínu s rýží. No a po večeři probíhalo představení našich scén. Objevilo se zde několik slavných českých i zahraničních filmů. Například ''Piráti z Karibiku'' nebo ''S tebou mě baví svět''.

Den 4. - úterý

Jelikož bylo venku krásné počasí, vyrazili jsme po snídani na 11 km túru. Náš první cíl bylo Čertovo jezero, kde jsme se rozdělili na dvě skupiny. Na ty, co chtěli jít zpátky do hotelu, a na ty, co chtěli pokračovat dál až k Černému jezeru. Když jsme se vrátili, čekal na nás už oběd s rybou a bramborovou kaší. Po odpoledním klidu jsme začali tvořit týmová trička, erby, deskové hry apod. Na večeři bylo rizoto. No a večer konečně naše první diskotéka, která trvala až do 21 hodin a jako její bonus - prasklé okno. Samozřejmě to byla jenom nehoda, která se rychle vyřešila.

Den 5. - středa

Dopoledne jsme vyrazili opět do Železné Rudy, kde někteří z nás navštívili expozici historie lyžování, zašli si koupit něco do infocentra nebo do obchodu. Samozřejmě kdo měl pro rodiče nebo kamarády dopis či pohled, tak si mohl zajít i na poštu. Na oběd jsme měli vepřové na paprice s knedlíkem. Po ukončení odpoledního klidu jsme šli dodělat naše bunkry a následně hrát další týmovou soutěž. Hrála se dost divoká hra, kdy jsme si z bunkrů kradly kartičky, které jsme potřebovali na poskládání věty. Přitom jsme si museli ještě hlídat naše ocásky, které jsme měli za lemem kalhot. Hra se ale bohužel trochu vymkla z rukou, jelikož to skončilo několika zraněnými žáky. Večer pak byly nudle s mákem. Následoval film nebo deskové hry a další odpočinkové aktivity.

Den 6. - čtvrtek

Kvůli špatnému počasí jsme byli hned od rána v hotelu a uklízeli naše pokojíčky. Takže ten, kdo měl v pokoji nadrobeno, si vzal vysavač a vysál pokoj. Světe div se, málem se strhla hádka o vysavače. Nebudu vám tady lhát, my samy na pokoji jsme ho celkem hodně potřebovaly a do boje o vysavač se přidaly. Po úklidové horečce jsme dnes výjimečně obědvali už před dvanáctou hodinou. Na oběd byla dušená mrkev s masem a bramborami. Po dřívějším obědu jsme odpochodovali na další, cca 10 km dlouhou túru.
Před námi byla rozhledna Pancíř. Menší skupina ''mrzáčků'' se svezla lanovkou, mezitím ta druhá méně rozsekaných šlapala celou trasu pěšky. Nahoře nám začalo trochu poprchat, ale to nám nevadilo. Večer následoval gulášek s těstovinami a po něm další diskotéka, kdy jsme to opět rozjeli na plné pecky.

Den 7. - pátek

I přes nepřízeň počasí jsme se vydali na velmi obtížný výšlap na rozhlednu Špičák. 2 km po sjezdovce byl celkem velký masakr, protože to skoro všem strašně klouzalo. To nám ale nezabránilo pokračovat a šli jsme dál až k rozhledně. Po cestě zpátky šli někteří dolů takzvaně na ''tučňáka'', neboli po břiše. Do hotelu jsme skoro všichni dorazili od bláta. Na oběd byl zbojnický závitek a bramborový knedlík. Odpoledne si od nás učitelé konečně odpočinuli. Dojeli totiž animátoři, rozdělili si nás do týmů a seznámili nás s jejich programem. Jejich téma byl vesmír, takže každý tým si měl vymyslet svou vlastní planetu a k ní i svůj příběh. Následně jsme si měli natrénovat hru, při které se jednomu z našeho týmu povedlo vysklít sklo dveří, když jimi proletěl. Naštěstí se mu nic nestalo a neměl ani škrábanec. Venku jsme ji potom hrály ve větším, což bylo mnohem lepší. Na večeři byla krupice, která nečekaně slavila opravdu velký úspěch.

Po večeři jsme začali hrát další týmovou hru, a to filmový kvíz. Předtím, než se začalo hrát, jsme popřáli našemu vedoucímu OZP panu učiteli Zdařilovi k narozeninám!

Den 8. - sobota

Po snídani si nás přebrali animátoři, kteří nám připravili program na dopoledne i odpoledne. Jako první jsme dostali deset úkolů, jak se máme vyfotit, potom jsme šli hrát hru, kde šlo hodně o štěstí. Na oběd jsme měli zapékané francouzské brambory. Odpoledne jsme šli hrát s animátory vesmírný golf v lese. V mezičase jsme vyráběli naše planety z papírového lampionu. Na večeři byla smetanová čočka s vepřovým. Večer jsme potom dohráli náš filmový kvíz zaměřený na seriály a filmy!

Den 9. - neděle

9. den byl posledním dnem s animátory, i tak jsme toho s nimi ještě hodně stihli. Náš tým měl dokonce o naší planetě i kratší příběh. (najde ho na konci reportu tohoto dne). Následovala poslední aktivita s animátory, kde jsme mohli získat ještě nějaké ty body pro naše týmy. Nastalo rozdávání diplomů, kdy někteří jedinci dostali diplom i zvlášť. Celou tady tu víkendovou akci s animátory nakonec vyhrál náš tým Gajfrea. Víkend s animátory jsme si velmi užili, takže když přišlo na loučení, tak ukáplo i pár slziček. Na oběd jsme měli řízek s bramborovou kaší a tatarkou a na večeři těstovinový salát. Potom opět následoval večerní program s učiteli.

Naše planeta Gajfrea

Kapitola 1. - Jak to začalo

Planeta Gajfrea byla kdysi planeta jako Země. Jednoho dne se ale stala obrovská katastrofa a lidé byli nuceni planetu opustit. Ti, co přežili, začali vytvářet roboty, které postupem času začali posílat zpátky na planetu na průzkum. Zjistili, že planeta se přestala točit a rozdělila se na tři části. Teplý, studený a mírný pás.

Kapitola 2.- Obydlení a zvolení vládců

Po přibližně deseti letech, kdy roboti obnovili novou obytnou část, se lidé znovu vrátili na svou planetu, konkrétně do mírného pásu. Roboti se stali jejich dobrými kamarády a jejich výrobu posunuli na takovou úroveň, že dokonce i oni už se brali jako obyvatelé planety žijící ve všech oblastech. Dále se zde nacházeli fialoví Lenochodíci žijící v mírném pásu a draci, kteří nečekaně žili v teplé části. V studené oblasti se nacházeli pouze roboti. Když bylo vše hotovo, přišla řada na zvolení vládců. Po týdnu se jimi stali Kovář a Zdařil, kteří mají dceru Kateřinu a draky Aleří a Nideru.

Kapitola 3. - Vývoj

Jak už to tak bývá, tak i zde se lidé i roboti vyvíjeli a to celkem hodně rychle. Lidé, kteří pracovali v laboratoři, vymysleli nové obleky, ve kterých mohli navštěvovat teplý i studený pás. Dále vynalezli nové energetické tyčinky a pití a dokonce se jim povedlo znovu obnovit fialky a lilie, které jsou pro tuto planetu již obvyklými květinami. Lidé je šlechtí a tím vznikají nové a nové druhy těchto krásných květin.

Den 10. - pondělí

Po snídani si každý tým vylosoval jednu ze skladeb, podle níž jsme měli nacvičit taneční choreografii. Na oběd bylo kuře s rýží.

Odpoledne jsme se rozdělili na dvě skupiny. Jedna vyrazila na 6 km dlouhou procházku, při které, jelikož napadl sníh, jsme se celou cestu koulovali, a ta druhá, podstatně menší, šla na běžky. Po výletu bylo na večeři čevabčiči. Poté jsme měli ještě chvilku na to doladit naše taneční vystoupení a potom to přišlo. Taneční představení všech devíti týmů. Na to, kolik jsme měli času, musím říci, že jsme to měli všichni dobré. Vrcholem však bylo baletní vystoupení našich pedagogů, kteří si vybrali ukázku Labutího jezera. No, nebudu kecat. Nikdo z nás se jejich vystoupení nevyrovnal!

Den 11. - úterý

Dopolední program byla opět procházka, tentokrát 7 km do Železné Rudy. Počasí nám ale moc nepřálo. Na oběd po návratu byla svíčková.

Odpoledne jsme hrály hru, která některé z nás vyčerpala. Mnoho z nás se totiž hodně naběhalo nahoru a zase dolů a to několikrát. I přes to mnoho lidí zůstalo, aby se mohli ještě chvíli koulovat. Na večeři se podávaly rybí prsty a kaše. Večer proběhl karneval a diskotéka v jednom.

Den 12. - středa

Po snídani každý z nás dostal balíček na celodenní výlet místo obědu. Dnes jsme totiž měli před sebou nejdelší závěrečnou trasu za celý OZP. Mezitím, co pětky jely na bazén a katakomby, tak šestky až devítky se vydaly k vodopádu Bílá strž. Kousek jsme se svezli vlakem a pak jsme šlapali hezky po svých. Původně jsme se měli od vodopádu vracet zpátky na vlak, nakonec se to ale změnilo a na hotel jsme se vraceli pěšky kolem Černého jezera. No, a aby toho nebylo málo, tak nás ještě čekala poslední diskotéka, na které jsme měli dokonce i DJ, a to paní učitelku Schilbachovou, která to tam rozjela.

Den 13. - čtvrtek

Po snídani byl sraz v 9:30 v salonku, kde proběhlo vyhlášení nejlepších pokojů a týmů. Na prvním místě se umístil tým paní učitelky Gavlové - Jelimáni, jehož součástí jsem byla i já. Před vyhlášením pokojů jsme ještě já holky na pokoji poděkovaly a rozdaly sladkou drobnost každému učiteli, učitelce a samozřejmě i paní asistentce. Potom jsme šli všichni zase na pokoje sbalit kufry, které jsme před i po večeři odevzdávali. Ten, kdo měl už zabaleno, mohl jít hrát buď badminton, deskové hry nebo stolní tenis. Komu se nezamlouvala žádná z možností, mohl trávit čas na gaučích v přízemí. Jelikož mne a holky z mého pokoje nic nezaujalo, zeptaly jsme se učitelů, jestli nechtějí pomoci s balením ostatních věcí. Naše pomoc se jim nakonec i hodila a pověřili nás, abychom přichystaly večerní program - Filmové pantomimum. Následoval oběd, po kterém jsme měli být do 14 hodin na pokojích a pak buď zůstat na nich do večeře, nebo být opět v saloncích. Po večeři se uskutečnila poslední večerní aktivita, kterou jsme s holkami mohly skoro celou organizovat.

Den 14. - pátek

Než jsme se nadáli, už tady byl poslední den. Po snídani jsme si dobalili posledních pár drobností, které jsme si vhodili do batůžku, a zašli si ještě pro svačinu do jídelny. Kolem desáté se vyrazilo na nádraží a během chvilky se nasedlo na vlak. Bohužel jsme ale měli smůlu a kvůli stromu, který spadl na trať, jsme nestihli vlak v Praze, na který se mělo přestoupit. Proto jsme museli čekat na Pendolino, které nás konečně dovezlo na nádraží Ostrava - Svinov. Celá cesta nám kvůli komplikacím a zpoždění trvala přibližně 9 hodin.

Na ozdravném pobytu s námi byli: p. uč. Zdařil (vedoucí OZP),

p. uč. Kovář, p. uč. Zástěra, p. uč. Svitič, pí uč. Schillbachová, pí uč. Gavlová, pí uč. Kolompárová, pí uč. Vítkovská, pí uč. Strumínská (zdravotnice), pí uč. Ogurčáková (zdravotnice) a paní asistentka Kučová.

Na závěr bych chtěla napsat, že jsem hodně ráda, že jsem se mohla zúčastnit. Hotel sice stál za starou bačkoru, vařili zde všelijak, ale tohle všechno nahradila krása Šumavy a spousta super aktivit a her. Moc jsem si to se všemi užila a mrzí mne, že to byl můj poslední OZP s touto školou. Učitelé se nám věnovali téměř čtyřiadvacet hodin denně, a i když jim z nás musela jít hlava kolem, vždy se snažili o dobrou náladu celého kolektivu.