Badatelské úlohy

13.12.2021

Vybraní nadaní žáci měli v prosinci možnost se zapojit do badatelských úloh. První téma badatelské úlohy znělo Oxid uhličitý aneb kde se berou bublinky! Žáci, kteří se zabývali tímto tématem, si zavedli badatelský deník, zapsali si do něj výzkumné otázky a tipy na odpovědi, tzv. hypotézy. Následně provedli pokus, aby zjistili, zda lze jejich hypotézy potvrdit. Se svým výsledkem byli spokojeni, jelikož se jejich hypotéza potvrdila.

Druhý tým žáků se zaměřil na sběr dat v okolí školy. Název jejich badatelské úlohy zněl Krajina v okolí školy. Žáci se v průběhu bádání seznámili s novými pojmy (Genius loci, dominanta a revitalizace), se kterými museli následně pracovat. Žáci popisovali krajinu v blízkosti naší školy a pomocí chytrých telefonů a tabletů vyfotili některá místa. Nelehkým úkolem bylo zvolit dominantu okolí naší školy. Badatelé z K15 si jako dominantu zvolili blízký kopec. Poté měli do svých zápisů zaznamenat, zda považují tuto dominantu za pozitivní, negativní, případně rozporuplnou. Jejich odpověď: "Považujeme za pozitivní, protože vypadá dobře a nejsou tam odpadky."

Posledním úkolem, který souvisel s pozorováním okolí školy, bylo najít zanedbané místo a navrhnout, jak by se dalo toto místo obnovit a využít. Pozornost žáci věnovali uličce mezi školou a jídelnou. Jako způsob využití uvedli následující: "Bylo by hezké dát na stěnu obrazy a každý měsíc je obnovovat." (upraveno)

Oběma týmům nadaných žáků se badatelské úlohy líbily a těší se na další. Děkujeme městu Ostrava, které nadané žáky podporuje. Poděkování si zaslouží také Gymnázium Olgy Havlové, které žákům poskytlo seznam badatelských úloh (včetně pomůcek) a v průběhu měsíce žáky také odmění věcnými cenami.